Warning: fopen(/var/www/vhosts/tmv.org.tr/httpdocs/logs/virtuemart.log) [function.fopen]: failed to open stream: No such file or directory in /home/tmvor/public_html/administrator/components/com_virtuemart/classes/Log/file.php on line 252


Darü'l-Elhan Külliyati

Bir temel kaynagin yeniden dogusu…

19’uncu yüzyilin sonlarina kadar yaygin olarak “mesk” adi verilen sifahi bir aktarim sistemiyle tarih içindeki yolculugunu devam ettiren Türk Musikisi’nde müzik yazisi yüzyillar içinde hiç kullanilmamis degildi. Türk Musikisi’nde “nota”nin, Uygur Türkleri’ nden beri kullanildigi biliniyor. Ancak bu kullanim pratikten daha çok teorik eserlerde görülüyor.

Özellikle III.Selim döneminde , bizzat büyük bir müzik bilgini ve bestekar olan padisahin gördügü lüzum üzerine israrli yönlendirmeleri  ve takipleri sonucunda,Hamparsum Limonciyam ve Kutbünnayi Osman Dede gibi devrin önde gelen müzik adamlari bazi nota sistemleri buldular ve gelistirdiler. Bulunan sistemlerle birçok müzik eseri yaziya geçirildi ve kaybolmaktan kurtuldu.

19’uncu yüzyilin sonlarinda ise müzigin yazilmasi için yayginlikla kullanilmaya baslayan sistem artik, bati notasiydi. Türk Musikisi için derin bir dönüsüm çagina tekabül eden 19’uncu yüzyilin sonuyla 20’nci yüzyilin baslarinda , geleneksel musikimizin önde gelen üstatlari, bildikleri eserleri gelecege saglikli sekilde tasimak kaygisiyla çok önemli bir ise giristiler. Osmanli döneminde kurulan ilk konservatuarimiz olan ve “nagmeler evi” anlamina gelen bir bilginler kurulu, geleneksel mesk sisteminden yetisirken büyük ustalardan ögrendikleri bütün klasik eserleri, çaga ayak uydurarak tahsil ettikleri bati notasina aktardilar. Rauf Yekta, Zekai Dede-zade Hafiz Ahmed Bey ve Ali Rifat Çagatay’in baslattigi bu çalisma, ileriki yillarda baska usta müzisyenlerin mesaileriyle devam ederek, Türk Musikisi klasikleri bir daha unutulmamak üzere yaziya aktarilmis oldu.

Üzerinden yaklasik olarak bir asir geçen bu büyük çalismanin ürünü olan fasiküller, yakin geçmise kadar, az sayidaki koleksiyonerin elinde nadide parçalar olarak yer aldigi için kolay ulasilabilir olmaktan uzakti. Fasiküllerin tipkibasimlari da 1990’li yillarda bir yayinevi tarafindan gerçeklestirilmesine ragmen hedef kitlesine ulasamadi. Esasen, fasiküllerin yayinlandigi dönemde kullanilan nota yazisi sistemi de bugünkü müzisyenin rahat kullanimi için çok elverisli degildi.

Elinizdeki eserin önemi iste tam bu noktada kendini daha da öne çikariyor.Olusturulan bu dijital kitapta, fasiküllerin orijinal halleri elinizin altina getirildigi gibi, her bir eserin bugün kullanilan nota sistemiyle yazilmis ve dogrudan kullanilabilen versiyonlarina sahip olabileceksiniz. Elde ettikleriniz sadece bu kadarla sinirli kalmayacak ve külliyat içinde yer alan her bir eserin orijinal notalarina sadik kalinarak seslendirilmis halini dinleme sansina da elde edeceksiniz.

Müzik kültürümüzün temel yazili kaynaklarindan baslicasi olan Darülelhan Külliyati’ni bir asir aradan sonra, günümüzün teknolojisini kullanarak kültür ve sanat hayatimizin istifadesine sunmaktan gerçek bir onur  ve mutluluk duyuyoruz.

Proje müellifi olan Türk Musikisi Vakfi’na, projenin sanat yönetmeni Dogan Hikmen’e,  müzik yönetmeni Ugur Isik’a, notalari yazan Mustafa Uzunoglu’na, Osmanli  Türkçesi’nden çevirileri yapan Dr.Ahmet  Peksen’e  projede müzikleriyle yer alan degerli müzisyenlerimize ve Klasik Türk Müzigi Yönetmenligimize tesekkür eder,  müzik kültürümüzün temel yazili kaynaklarinin en önde gelenlerinden olan Darülelhan Külliyati’nin güzel ve verimli birçok çalismaya vesile teskil edecegine dair inanç ve hayirli olmasi dileklerimle saygilar sunarim.

?ekip AVDAG?Ç



İsim Fiyatı Küçük Resim Tanımı Güncelle / Sil